Blogopmaak

BLOG - Alweer nieuwe wet: Europese Green Claims Directive

Strengere regels voor duurzaamheidsclaims


Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling, ook in de hospitality. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken.


Antwoord op de zes belangrijkste vragen voor hoteliers en idereen die in de horeca te maken heeft met impact en duurzaamheid. 


1. Wat is het doel van de Green Claims Directive?

De Green Claims Directive, voorgesteld door de Europese Commissie, heeft als voornaamste doel greenwashing tegen te gaan en consumenten te beschermen tegen misleidende milieuclaims. Het richt zich op het verbeteren van de transparantie en betrouwbaarheid van milieuclaims om consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen en duurzame consumptie te bevorderen. Een eerlijk vergelijk te kunnen maken tussen hotels.


2. Is deze wet van toepassing op mijn hotel?

De wet is van toepassing op alle (horeca)bedrijven die actief zijn op de Europese consumentenmarkt (B2C), inclusief bedrijven buiten de EU die producten aanbieden aan consumenten binnen de EU. MKB-ondernemingen, met minder dan 10 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 2 miljoen, zijn vrijgesteld van de verplichtingen van de wet.


3. Op welke type duurzaamheidsclaims is de wet van toepassing?

De wet is van toepassing op uitdrukkelijke milieuclaims die bedrijven doen over hun producten of services, zoals claims over het positieve effect op het milieu, de milieuvriendelijkheid ten opzichte van andere producten, of verbeteringen in de milieu-impact in de loop van de tijd. Het verbod geldt niet voor verplichte claims die al door specifieke wetgeving worden geregeld.


4. Welke voorwaarden voor duurzaamheidsclaims volgen er uit de wet?

Milieuclaims die hotels en hospitality bedrijven doen moeten vanaf zomer 2024:

- wetenschappelijk onderbouwd zijn,

- gebaseerd zijn op algemeen erkende normen,

- rekening houden met de hele levenscyclus van het product.

Bedrijven moeten zelf bewijs leveren dat hun producten en diensten aanzienlijk beter presteren op het gebied van milieueffecten dan de standaard in de sector. Vergelijkende duurzaamheidsclaims moeten eerlijke vergelijkingen maken en gebruikmaken van vergelijkbare informatie.


5. Wat gebeurt er als je je als hotel niet aan deze voorwaarden houdt?

Let nu op! Overtredingen van de wet kunnen leiden tot boetes tot 4% van de jaaromzet, inbeslagname van inkomsten uit misleidende claims, uitsluiting van openbare aanbestedingen en toegang tot overheidsfinanciering voor maximaal 12 maanden, en juridische procedures door consumenten.


6. Wanneer gaat deze wet in werking?

Hoewel het voorstel is aangenomen door het Europees Parlement, moet het nog worden opgevolgd door het nieuwe Parlement na de Europese verkiezingen die gehouden worden van 6 tot 9 juni 2024. Ofwel, voor de zomer gaat deze wet zeker van start. Maar wil je daarop wachten?


Samengevat

De Green Claims Directive is bedoeld om greenwashing tegen te gaan en gasten te beschermen tegen misleidende milieuclaims. Het legt striktere regels op aan hotel bedrijven die milieuclaims maken, vereist wetenschappelijke onderbouwing en onafhankelijke verificatie van claims, en stelt strenge sancties vast voor overtredingen. Het doel is om consumenten in staat te stellen weloverwogen keuzes te maken en duurzame consumptie te bevorderen, terwijl hospitality bedrijven die echt duurzaam handelen worden beloond.


Voorkom boetes en reputatieschade voor jouw hotel(keten)

Zorg dat je de claims die je met jouw hotel doet, ook daadwerkelijk waarmaakt. Nog meer vragen? Bel, mail, of app ons. We helpen je door het oerwoud van de regelgeving heen.

door Angelique Lombarts 14 okt, 2024
Deel V | Wanneer er inzicht is in wat er gedaan is op duurzaamheidgebied door de verkoper dan wel wanneer er plannen zijn om te verduurzamen door de koper, zal dit van invloed zijn op de financiering. Voordelen van en ESG (Due Diligence) Scan laten maken.
door Angelique Lombarts 23 sep, 2024
Eerst even een algemene definitie. Dubbele materialiteit betekent dat een bedrijf zowel positieve of negatieve invloed op haar omgeving of samenleving kan hebben, maar andersom dat de omgeving of samenleving ook impact op het bedrijf kan hebben, positief of negatief
the road to ESG ESG tussenbalans zomer 2024
door Elvira Wilthagen 29 jul, 2024
Vorig jaar rond deze tijd moesten we aan de hospitality sector nog uitleggen waar de letters ESG en vooral CSRD en ESRS voor staan. Dat is eigenlijk al bijna niet meer nodig. Dat is het goede nieuws voor de hotellerie! Is er dan ook slecht nieuws? Ja en nee, dat ligt aan de invalshoek die je kiest.
ESG hotel reports CSRD procedures ESRS borging
door Elvira Wilthagen 23 jul, 2024
Downtime rapporten in je inbox of ouderwets printen in een hotel. Afgelopen vrijdag veroorzaakte de wereldwijde IT-storing bij CrowdStrike grote problemen voor de reis- en hotelindustrie. Deze storing werd veroorzaakt door een verkeerde software-update, met als gevolg de ondertussen bekende (lees gevreesde) blauwe schermen. Dit had weer enorme gevolgen elders, waarbij de ziekenhuizen natuurlijk zeker benoemd moeten worden. Maar ook vele geannuleerde vertraagde vluchten tot problemen in hotels, restaurants en andere hospitality bedrijven. ESG helpt bij de oplossing.
door Elvira Wilthagen 09 mei, 2024
Drie maanden na de implementatie toont de click-through data van Google Hotel Ads een daling van 30% in online zichtbaarheid en verkeer van hotels. Recent blijkt dat het belangrijkste resultaat van de implementatie van Europa's Digital Markets Act (DMA) voor hotels is dat ze zichtbaarheid hebben verloren in de markten die door de DMA zijn getroffen. De hospitality bedrijven verliezen daardoor directe verkoopcapaciteit, de winstgevendheid vermindert en de afhankelijkheid van OTAs wordt groter.
Hotel duurzaamheids certificaten en labels hospitality industry
door Angelique Lombarts 24 mrt, 2024
Strengere regels voor duurzaamheids claims zijn ook belangrijk voor de hotellerie. Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling voor de hospitality sector. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken ijn welk hotel zij willen boeken.
A ladybug is sitting on a green plant in a field as metaphor for ESG directives CSRD ELAN
12 feb, 2024
Een heads-up voor de hotellerie en hospitality sector over wat er gaande is in de ESG-duurzaamheidswereld. In november 2023 heeft de EFRAG nieuwe standaarden gelanceerd die de rapportage-standaarden voor het MKB vereenvoudigen. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat het duurzaamheidsspel voor kleine en middelgrote hotels aan het veranderen is. Laten we kijken wat dit voor de hotellerie en het MKB betekent.
Duurzaam BNR luisteren podcast
door De duurzame luisteraar 19 jan, 2024
De Corporate Sustainability Reporting Directing is van start gegaan voor grote bedrijven, dus ook voor hotelketens. Dat heeft serieus grote impact op het MKB en daarmee op de hele hospitality branche. BNR radio geeft heel helder uitleg wat dat betekent vanuit verschillende, kritische, perspectieven. Vanaf 5 minuut 11 leggen Harm Edens en Esther van Doesburg het je uit.
kraanwater ESG krnwtr waterbesparen
door Elvira Wilthagen 16 jan, 2024
Water... Flessenwater dat van ver weg komt smaakt beter. Een harde douchestraal is het toppunt van comfort. Elke dag nieuwe lakens en handdoeken, luxer wordt het niet. Of is er iets anders aan de hand in de hotellerie?
door Angelique Lombarts 01 jan, 2024
hoe blijf je - als GM of eigenaar zelf - op de hoogte van nieuwe wet- en regelgeving, maar net zo belangrijk, hoe zorg je dat de OR een goede gesprekspartner wordt aan tafel?
Meer posts
Share by: