Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling, ook in de hospitality. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken.
Antwoord op de zes belangrijkste vragen voor hoteliers en idereen die in de horeca te maken heeft met impact en duurzaamheid.
1. Wat is het doel van de Green Claims Directive?
De Green Claims Directive, voorgesteld door de Europese Commissie, heeft als voornaamste doel greenwashing tegen te gaan en consumenten te beschermen tegen misleidende milieuclaims. Het richt zich op het verbeteren van de transparantie en betrouwbaarheid van milieuclaims om consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen en duurzame consumptie te bevorderen. Een eerlijk vergelijk te kunnen maken tussen hotels.
2. Is deze wet van toepassing op mijn hotel?
De wet is van toepassing op alle (horeca)bedrijven die actief zijn op de Europese consumentenmarkt (B2C), inclusief bedrijven buiten de EU die producten aanbieden aan consumenten binnen de EU. MKB-ondernemingen, met minder dan 10 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 2 miljoen, zijn vrijgesteld van de verplichtingen van de wet.
3. Op welke type duurzaamheidsclaims is de wet van toepassing?
De wet is van toepassing op uitdrukkelijke milieuclaims die bedrijven doen over hun producten of services, zoals claims over het positieve effect op het milieu, de milieuvriendelijkheid ten opzichte van andere producten, of verbeteringen in de milieu-impact in de loop van de tijd. Het verbod geldt niet voor verplichte claims die al door specifieke wetgeving worden geregeld.
4. Welke voorwaarden voor duurzaamheidsclaims volgen er uit de wet?
Milieuclaims die hotels en hospitality bedrijven doen moeten vanaf zomer 2024:
- wetenschappelijk onderbouwd zijn,
- gebaseerd zijn op algemeen erkende normen,
- rekening houden met de hele levenscyclus van het product.
Bedrijven moeten zelf bewijs leveren dat hun producten en diensten aanzienlijk beter presteren op het gebied van milieueffecten dan de standaard in de sector. Vergelijkende duurzaamheidsclaims moeten eerlijke vergelijkingen maken en gebruikmaken van vergelijkbare informatie.
5. Wat gebeurt er als je je als hotel niet aan deze voorwaarden houdt?
Let nu op! Overtredingen van de wet kunnen leiden tot boetes tot 4% van de jaaromzet, inbeslagname van inkomsten uit misleidende claims, uitsluiting van openbare aanbestedingen en toegang tot overheidsfinanciering voor maximaal 12 maanden, en juridische procedures door consumenten.
6. Wanneer gaat deze wet in werking?
Hoewel het voorstel is aangenomen door het Europees Parlement, moet het nog worden opgevolgd door het nieuwe Parlement na de Europese verkiezingen die gehouden worden van 6 tot 9 juni 2024. Ofwel, voor de zomer gaat deze wet zeker van start. Maar wil je daarop wachten?
Samengevat
De Green Claims Directive is bedoeld om greenwashing tegen te gaan en gasten te beschermen tegen misleidende milieuclaims. Het legt striktere regels op aan hotel bedrijven die milieuclaims maken, vereist wetenschappelijke onderbouwing en onafhankelijke verificatie van claims, en stelt strenge sancties vast voor overtredingen. Het doel is om consumenten in staat te stellen weloverwogen keuzes te maken en duurzame consumptie te bevorderen, terwijl hospitality bedrijven die echt duurzaam handelen worden beloond.
Voorkom boetes en reputatieschade voor jouw hotel(keten)
Zorg dat je de claims die je met jouw hotel doet, ook daadwerkelijk waarmaakt. Nog meer vragen?
Bel, mail, of app ons. We helpen je door het oerwoud van de regelgeving heen.
ELAN - ESG in Hospitality
Wibautstraat 131 D
1091 GL Amsterdam