Blogartikelen

 ELAN deelt kennis

BLOGS & ARTIKELEN

ESG en CSRD; het zijn afkortingen die hele werelden beslaan. Van nieuwe wet- en regelgeving tot opvattingen en meningen. ESG en CRSD betekent eigenlijk 'we werken en leven in een (hospitality) wereld
die vol in verandering is, en waarschijnlijk sneller dan je denkt'.
Dus daar wil je meer over weten.


Kennis is macht, en dat delen we graag. Zowel de kennis, als die macht. Vind hier onze blogs en gepubliceerde artikelen. En als je wilt reageren, graag - heel graag zelfs.

door Angelique Lombarts 14 oktober 2024
Deel V | Wanneer er inzicht is in wat er gedaan is op duurzaamheidgebied door de verkoper dan wel wanneer er plannen zijn om te verduurzamen door de koper, zal dit van invloed zijn op de financiering. Voordelen van en ESG (Due Diligence) Scan laten maken.
door Angelique Lombarts 23 september 2024
Eerst even een algemene definitie. Dubbele materialiteit betekent dat een bedrijf zowel positieve of negatieve invloed op haar omgeving of samenleving kan hebben, maar andersom dat de omgeving of samenleving ook impact op het bedrijf kan hebben, positief of negatief
ESG hotel reports CSRD procedures ESRS borging
door Elvira Wilthagen 23 juli 2024
Downtime rapporten in je inbox of ouderwets printen in een hotel. Afgelopen vrijdag veroorzaakte de wereldwijde IT-storing bij CrowdStrike grote problemen voor de reis- en hotelindustrie. Deze storing werd veroorzaakt door een verkeerde software-update, met als gevolg de ondertussen bekende (lees gevreesde) blauwe schermen. Dit had weer enorme gevolgen elders, waarbij de ziekenhuizen natuurlijk zeker benoemd moeten worden. Maar ook vele geannuleerde vertraagde vluchten tot problemen in hotels, restaurants en andere hospitality bedrijven. ESG helpt bij de oplossing.
door Elvira Wilthagen 9 mei 2024
Drie maanden na de implementatie toont de click-through data van Google Hotel Ads een daling van 30% in online zichtbaarheid en verkeer van hotels. Recent blijkt dat het belangrijkste resultaat van de implementatie van Europa's Digital Markets Act (DMA) voor hotels is dat ze zichtbaarheid hebben verloren in de markten die door de DMA zijn getroffen. De hospitality bedrijven verliezen daardoor directe verkoopcapaciteit, de winstgevendheid vermindert en de afhankelijkheid van OTAs wordt groter.
Hotel duurzaamheids certificaten en labels hospitality industry
door Angelique Lombarts 24 maart 2024
Strengere regels voor duurzaamheids claims zijn ook belangrijk voor de hotellerie. Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling voor de hospitality sector. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken ijn welk hotel zij willen boeken.
A ladybug is sitting on a green plant in a field as metaphor for ESG directives CSRD ELAN
12 februari 2024
Een heads-up voor de hotellerie en hospitality sector over wat er gaande is in de ESG-duurzaamheidswereld. In november 2023 heeft de EFRAG nieuwe standaarden gelanceerd die de rapportage-standaarden voor het MKB vereenvoudigen. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat het duurzaamheidsspel voor kleine en middelgrote hotels aan het veranderen is. Laten we kijken wat dit voor de hotellerie en het MKB betekent.
kraanwater ESG krnwtr waterbesparen
door Elvira Wilthagen 16 januari 2024
Water... Flessenwater dat van ver weg komt smaakt beter. Een harde douchestraal is het toppunt van comfort. Elke dag nieuwe lakens en handdoeken, luxer wordt het niet. Of is er iets anders aan de hand in de hotellerie?
door Angelique Lombarts 1 januari 2024
hoe blijf je - als GM of eigenaar zelf - op de hoogte van nieuwe wet- en regelgeving, maar net zo belangrijk, hoe zorg je dat de OR een goede gesprekspartner wordt aan tafel?
workshop sales ESG verkoop salestraining training
door Angelique Lombarts 10 december 2023
NIEUW | Workshop ESG en CSRD wetgeving voor de salesafdeling van een hotel Corporate klanten en RFP’s Vanaf 2024 moeten grote beursgenoteerde corporate klanten gaan rapporteren over hun ESG-beleid . Inmiddels is iedereen hier wel van op de hoogte. Deze corporates zijn daartoe verplicht door de nieuwe EU wetgeving CSRD . De richtlijnen voor de verschillende elementen uit deze wetgeving zijn complex (lees vooral onze eerdere blogs voor meer informatie). Een hotel hoeft echt niet alle ins & outs te kennen, het is wel belangrijk om te weten wat de implicaties zijn voor de contracting en de verkoopgesprekken van de salesafdeling. We willen dat zij ook op dit vlak professionele gesprekspartners zijn. Waar ga je als hotel tegenaan lopen? We concentreren ons hier op de commercie. Het sales team of (banquetreservations krijgt in sales calls en offertes vragen over ESG. Hoe kunnen zij hierop reageren? Hoe kunnen ze de klant beantwoorden, recht doen aan het eigen hotel en transparant zijn, ofwel voorkomen dat ze bezig zijn met greenwashing? Wat moet het team weten, hoe bereid je ze voor, welke details zijn van belang, en welke niet? Welke vragen kan sales verwachten? Om een idee te krijgen waar het over gaat, wat meer detail. Over elke pijler, Environmental, Social of Governance kunnen 'corporates' de nodige vragen stellen. Bijvoorbeeld vragen over de milieumaatregelen en duurzaamheidsinitiatieven van het hotel: Wat zijn de specifieke milieuvriendelijke initiatieven die het hotel heeft geïmplementeerd, zoals energiebesparing, waterbeheer en afvalvermindering? Beschikt het hotel over erkende certificeringen zoals ISO 14001, BREEAM of andere lokale milieucertificeringen? Hoe meet het hotel CO2 uitstoot en welke stappen worden ondernomen om deze te verminderen? Op sociaal gebied staan vragen centraal die over de omgang met mensen gaan, zoals eigen medewerkers, medewerkers van leveranciers en zeker ook de lokale gemeenschap: Wat doet het hotel qua diversiteit en inclusie? Hoe gaat het hotel om met mensenrechtenkwesties, zowel binnen de organisatie als in de toeleveringsketen? Op welke manieren is het hotel betrokken bij en draagt het bij aan de buurt? En tot slot, vragen over goed bestuur, beter bekend als governance wanneer het gaat over ESG: Hoe is de bestuursstructuur van het hotel georganiseerd? Hoe rapporteert het hotel over ESG-inspanningen en welke informatie is beschikbaar voor externe belanghebbenden? Hoe selecteert het hotel duurzame leveranciers en wat doet het om ervoor te zorgen dat de toeleveringsketen ethisch en duurzaam is? Dilemma: wel of niet antwoorden? Het hotel kan of hoeft niet op elke vraag een antwoord te hebben, dat is belangrijk om te onthouden. Dat hangt helemaal af van of en zo ja, hoever het hotel is met ESG of duurzaamheidbeleid. Ook als het hotel hier nog niet mee bezig if of gaat, is het goed te weten welke antwoorden het sales team kan geven zodat ze én hun klanten kunnen helpen met hun ketelverplichting én transparant en eerlijk antwoorden. ELAN biedt uit eigen ervaring handvatten hoe dit te doen. Onze korte en bondige workshop "ESG voor Sales Professionals" gaat o.m. in op: · Wat is ESG en wat betekent CSRD voor jouw corporate klanten? · Wat gaan corporate klanten in hun RFP's aan hotels vragen? · Waar moeten we als hotel aan voldoen en waarom? · Hoe kunnen we oprecht en transparant antwoorden en tegelijkertijd onze klant tevreden houden? · Vragen en suggesties Tijdsduur 1 Dagdeel Prijs € 1500,- exclusief BTW en eventuele reis- en overnachtingskosten AANBIEDING Boek de workshop vóór 31 december 2023 en ontvang 10% korting!
ESG trends en voorspellingen 2024 blog
door Angelique Lombarts 7 november 2023
Dit zijn de EGS trends voor 2024, Regeneratie, Rentmeesterschap en Vertrouwen - ELAN's top 3 in toekomstvoorspellingen voor 2024, jouw bron van inspiratie als je wilt bijdragen aan een betere wereld en klaar wilt zijn voor de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) die start op 1 januari. Deze trends zullen niet alleen bedrijven helpen zich voor te bereiden op strengere rapportage-eisen, maar ook de weg wijzen naar een toekomst vol duurzaamheid en verantwoordelijkheid.
Klokkenluider grensoverschrijdend gedrag veiligheid HR vertrouwenspersoon
door Angelique Lombarts 3 november 2023
Huis voor de Klokkenluiders in werking. In een van onze eerste blogs begin 2023 hebben we stilgestaan bij de nieuwe wet over klokkenluiders , de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk). We gaven destijds al aan dat de soep – ELAN blijft haar metier trouw en spreekt uiteraard in horeca-termen - toen nog niet zo heet werd gegeten. Maar inmiddels, november 2023, is de soep stevig opgewarmd. De wet Wbk gaat namelijk in december ook in werking voor private organisaties met 50-249 medewerkers. Dat betekent kort en goed dat veel bedrijven in de hospitality sector hieraan moeten gaan voldoen. Dat roept de vraag op of Directies, Human Resources / People & Culture managers goed voorbereid zijn. Verplichtingen en eisen voor bedrijven Hieronder gaan we in op wat de werkgever moet doen en aan welke eisen bedrijven moeten voldoen. De klokkenluidersregeling valt in het ESG-beleid onder het kopje ‘governance’, goed bestuur. Los van een mogelijke CSRD-verplichting is deze Wet bescherming klokkenluiders verplicht vanaf 17 december 2023. Actiepunten Wat moet je als goed werkgever concreet doen om dit in goede banen te leiden? Een meldpunt inrichten Een onafhankelijk onderzoeksorgaan benoemen Een meldingsregeling inrichten De meldingsregeling actief aan medewerkers communiceren Toelichting op de vier acties Het meldpunt (1) dient om alle medewerkers op een veilige manier vermoedens van misstanden in hun bedrijf te kunnen laten melden; ook misstanden die schendingen van het recht van de Europese Unie betreffen. Wanneer een melding is gedaan moet de melder binnen 7 dagen een bevestiging van ontvangst krijgen. Wanneer de melding ontvankelijk is verklaard, gaat het onafhankelijke onderzoeksorgaan (2) de melding onderzoeken en opvolgen. De meldingsregeling of -procedure (3) moet aangeven hoe medewerkers intern of extern veilig kunnen melden. En in welke gevallen men rechtstreeks melding mag maken in de media. Bovendien moet helder zijn hoe de melding wordt opgevolgd, binnen welke termijn (max drie maanden na ontvangstbevestiging), wat de beoordeling is en hoe het proces is verlopen. In de procedure moet helder vermeld staan dat de identiteit van de melder geheimgehouden wordt, tenzij melder toestemming van openbaring geeft. Deze geheimhoudingsplicht geldt voor alle medewerkers. Daarnaast geniet de melder rechtsbescherming, d.w.z. de melder mag niet benadeeld worden na de melding. Tot slot is een goede registratie van de melding van belang. De regeling hoe medewerkers een melding kunnen maken, dient actief gecommuniceerd te worden (4). Hou daarbij rekening met het feit dat medewerkers op verschillende manieren informatie tot zich nemen. De een leest liever een brief via de post, de ander een e-mail en vergeet ook de update van het personeelshandboek en de posters in de kantine niet. Ondersteuning We beseffen terdege dat dit droge, taaie en best tricky materie is. We kunnen het helaas niet leuker maken. Wel kunnen we je helpen om de procedures op te zetten en de medewerkers te informeren. Korte herinnering, in ons eerste blog gaven we al aan dat het niet alleen gaat om medewerkers in vast dienst. Ook uitzendkrachten, stagiaires en vrijwilligers die een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden vallen onder deze wet. En zoals we al schreven, een heel groot deel van de hospitality organisaties komen dan al gauw aan 50 medewerkers. ____________________________________________________ Tot slot, we hebben voor dit blog een aantal websites en expertbureaus voor geraadpleegd zodat we je van de relevante informatie kunnen voorzien. Voor iedereen die zelf dieper in de materie wil duiken: Factsheet rijksoverheid gevolgen niet-tijdige implementatie klokkenluidersrichtlijn Nederlands Compliance Instituut Accountancyvanmorgen Wet Huis voor de Klokkenluiders Abonneer je op onze blogs via onze linkedin pagina en blijf op de hoogte!
ELAN - ESG Due Diligence is een investering in de toekomst
door Angelique Lombarts 22 september 2023
Deel IV | ESG Due Diligence is een investering in de toekomst Tijdens de jaarlijkse HOSTA bijeenkomst - die zoals altijd weer perfect was georganiseerd - liep ik een hotelier tegen het lijf met wie we kort daarvoor over ESG en CSRD-rapportages hadden gesproken. Een bezoek aan de bank had bevestigd wat wij al enige tijd roepen: wil je een extra hypotheek afsluiten, dan moet je laten zien wat je op duurzaamheidsgebied onderneemt. Welke stappen zet je om een ecologisch (E) en sociaal (S) duurzaam bedrijf te krijgen en te houden. Als directeur ben je als eindverantwoordelijke daar op aan te spreken. Dat gaat over de G van governance. Het goede nieuw voor deze directeur was dat hij al bezig is met verduurzamen. En dat hij niet op stel en sprong extra geld nodig heeft. Noch dat hij zijn bedrijf wil gaan verkopen of een ander bedrijf wil aankopen. In deze blogs waar wij stilstaan bij Due Diligence gaat het juist over ver- of aankopen. Banken vragen bij de aankoop van een hotel, wat het aan ESG denkt te gaan doen. En natuurlijk wat de verkopende eigenaar al heeft gedaan. Dit is echt in hele korte tijd een niet meer weg te denken onderdeel van een verkooptransactie geworden. Als je er aan denk om binnen nu en twee, drie jaar te gaan kopen of verkopen, bereid je dan voor op de aanstaande CSRD-wetgeving en de verplichtingen die dit met zich meebrengt. En investeer in de toekomst door nu te inventariseren wat je al hebt gedaan en wat je eigenlijk nog zou moeten doen om aan de duurzaamheidsvereisten van de bank en eventueel ook aan de wetgeving - ook al ben je (nog) niet CSRD-plichtig - te voldoen. Het zou je zomaar extra geld kunnen opleveren of de (ver)koop kunnen bespoedigen. Buiten dat, ook de corporate klanten zullen steeds vaker aan je gaan vragen waar je staat. Aan het begin - nog een ESG beleid moeten opstellen - is op dit moment nog oké, over een jaartje niet meer. Überhaupt hier nog niet over nagedacht? Dat kan klanten of reserveringen gaan kosten. Of je kunt leningen mislopen. Of je moet veel hogere rentes gaan betalen. Allemaal minder rooskleurige vooruitzichten, zo lijkt het ons. Meer weten, bel ons. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel! Volg deze blogs via onze linkedin pagina en blijf op de hoogte!
Meer

Samen groeien naar een duurzame, groene en
rechtvaardige hospitality wereld

ELAN in de praktijk
Share by: