Blogopmaak

BLOG | Deur Huis voor de Klokkenluiders wijd open

Huis voor de Klokkenluiders in werking.


In een van onze eerste blogs begin 2023 hebben we stilgestaan bij de nieuwe wet over klokkenluiders, de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk). We gaven destijds al aan dat de soep – ELAN blijft haar metier trouw en spreekt uiteraard in horeca-termen - toen nog niet zo heet werd gegeten. Maar inmiddels, november 2023, is de soep stevig opgewarmd. De wet Wbk gaat namelijk in december ook in werking voor private organisaties met 50-249 medewerkers. Dat betekent kort en goed dat veel bedrijven in de hospitality sector hieraan moeten gaan voldoen. Dat roept de vraag op of Directies, Human Resources / People & Culture managers goed voorbereid zijn.

 

Verplichtingen en eisen voor bedrijven

Hieronder gaan we in op wat de werkgever moet doen en aan welke eisen bedrijven moeten voldoen. De klokkenluidersregeling valt in het ESG-beleid onder het kopje ‘governance’, goed bestuur. Los van een mogelijke CSRD-verplichting is deze Wet bescherming klokkenluiders verplicht vanaf 17 december 2023.

 

Actiepunten

Wat moet je als goed werkgever concreet doen om dit in goede banen te leiden?

  1. Een meldpunt inrichten
  2. Een onafhankelijk onderzoeksorgaan benoemen
  3. Een meldingsregeling inrichten
  4. De meldingsregeling actief aan medewerkers communiceren

 

Toelichting op de vier acties

Het meldpunt (1) dient om alle medewerkers op een veilige manier vermoedens van misstanden in hun bedrijf te kunnen laten melden; ook misstanden die schendingen van het recht van de Europese Unie betreffen. Wanneer een melding is gedaan moet de melder binnen 7 dagen een bevestiging van ontvangst krijgen. Wanneer de melding ontvankelijk is verklaard, gaat het onafhankelijke onderzoeksorgaan (2) de melding onderzoeken en opvolgen.

 

De meldingsregeling of -procedure (3) moet aangeven hoe medewerkers intern of extern veilig kunnen melden. En in welke gevallen men rechtstreeks melding mag maken in de media. Bovendien moet helder zijn hoe de melding wordt opgevolgd, binnen welke termijn (max drie maanden na ontvangstbevestiging), wat de beoordeling is en hoe het proces is verlopen. In de procedure moet helder vermeld staan dat de identiteit van de melder geheimgehouden wordt, tenzij melder toestemming van openbaring geeft. Deze geheimhoudingsplicht geldt voor alle medewerkers. Daarnaast geniet de melder rechtsbescherming, d.w.z. de melder mag niet benadeeld worden na de melding. Tot slot is een goede registratie van de melding van belang.


De regeling hoe medewerkers een melding kunnen maken, dient actief gecommuniceerd te worden (4). Hou daarbij rekening met het feit dat medewerkers op verschillende manieren informatie tot zich nemen. De een leest liever een brief via de post, de ander een e-mail en vergeet ook de update van het personeelshandboek en de posters in de kantine niet.


Ondersteuning

We beseffen terdege dat dit droge, taaie en best tricky materie is. We kunnen het helaas niet leuker maken. Wel kunnen we je helpen om de procedures op te zetten en de medewerkers te informeren.


Korte herinnering, in ons eerste blog gaven we al aan dat het niet alleen gaat om medewerkers in vast dienst. Ook uitzendkrachten, stagiaires en vrijwilligers die een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden vallen onder deze wet. En zoals we al schreven, een heel groot deel van de hospitality organisaties komen dan al gauw aan 50 medewerkers.

____________________________________________________


Tot slot, we hebben voor dit blog een aantal websites en expertbureaus voor geraadpleegd zodat we je van de relevante informatie kunnen voorzien. Voor iedereen die zelf dieper in de materie wil duiken:


Factsheet rijksoverheid gevolgen niet-tijdige implementatie klokkenluidersrichtlijn

Nederlands Compliance Instituut

Accountancyvanmorgen

Wet Huis voor de Klokkenluiders


Abonneer je op onze blogs via onze linkedin pagina en blijf op de hoogte!

door Angelique Lombarts 14 okt, 2024
Deel V | Wanneer er inzicht is in wat er gedaan is op duurzaamheidgebied door de verkoper dan wel wanneer er plannen zijn om te verduurzamen door de koper, zal dit van invloed zijn op de financiering. Voordelen van en ESG (Due Diligence) Scan laten maken.
door Angelique Lombarts 23 sep, 2024
Eerst even een algemene definitie. Dubbele materialiteit betekent dat een bedrijf zowel positieve of negatieve invloed op haar omgeving of samenleving kan hebben, maar andersom dat de omgeving of samenleving ook impact op het bedrijf kan hebben, positief of negatief
the road to ESG ESG tussenbalans zomer 2024
door Elvira Wilthagen 29 jul, 2024
Vorig jaar rond deze tijd moesten we aan de hospitality sector nog uitleggen waar de letters ESG en vooral CSRD en ESRS voor staan. Dat is eigenlijk al bijna niet meer nodig. Dat is het goede nieuws voor de hotellerie! Is er dan ook slecht nieuws? Ja en nee, dat ligt aan de invalshoek die je kiest.
ESG hotel reports CSRD procedures ESRS borging
door Elvira Wilthagen 23 jul, 2024
Downtime rapporten in je inbox of ouderwets printen in een hotel. Afgelopen vrijdag veroorzaakte de wereldwijde IT-storing bij CrowdStrike grote problemen voor de reis- en hotelindustrie. Deze storing werd veroorzaakt door een verkeerde software-update, met als gevolg de ondertussen bekende (lees gevreesde) blauwe schermen. Dit had weer enorme gevolgen elders, waarbij de ziekenhuizen natuurlijk zeker benoemd moeten worden. Maar ook vele geannuleerde vertraagde vluchten tot problemen in hotels, restaurants en andere hospitality bedrijven. ESG helpt bij de oplossing.
door Elvira Wilthagen 09 mei, 2024
Drie maanden na de implementatie toont de click-through data van Google Hotel Ads een daling van 30% in online zichtbaarheid en verkeer van hotels. Recent blijkt dat het belangrijkste resultaat van de implementatie van Europa's Digital Markets Act (DMA) voor hotels is dat ze zichtbaarheid hebben verloren in de markten die door de DMA zijn getroffen. De hospitality bedrijven verliezen daardoor directe verkoopcapaciteit, de winstgevendheid vermindert en de afhankelijkheid van OTAs wordt groter.
Hotel duurzaamheids certificaten en labels hospitality industry
door Angelique Lombarts 24 mrt, 2024
Strengere regels voor duurzaamheids claims zijn ook belangrijk voor de hotellerie. Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling voor de hospitality sector. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken ijn welk hotel zij willen boeken.
A ladybug is sitting on a green plant in a field as metaphor for ESG directives CSRD ELAN
12 feb, 2024
Een heads-up voor de hotellerie en hospitality sector over wat er gaande is in de ESG-duurzaamheidswereld. In november 2023 heeft de EFRAG nieuwe standaarden gelanceerd die de rapportage-standaarden voor het MKB vereenvoudigen. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat het duurzaamheidsspel voor kleine en middelgrote hotels aan het veranderen is. Laten we kijken wat dit voor de hotellerie en het MKB betekent.
Duurzaam BNR luisteren podcast
door De duurzame luisteraar 19 jan, 2024
De Corporate Sustainability Reporting Directing is van start gegaan voor grote bedrijven, dus ook voor hotelketens. Dat heeft serieus grote impact op het MKB en daarmee op de hele hospitality branche. BNR radio geeft heel helder uitleg wat dat betekent vanuit verschillende, kritische, perspectieven. Vanaf 5 minuut 11 leggen Harm Edens en Esther van Doesburg het je uit.
kraanwater ESG krnwtr waterbesparen
door Elvira Wilthagen 16 jan, 2024
Water... Flessenwater dat van ver weg komt smaakt beter. Een harde douchestraal is het toppunt van comfort. Elke dag nieuwe lakens en handdoeken, luxer wordt het niet. Of is er iets anders aan de hand in de hotellerie?
door Angelique Lombarts 01 jan, 2024
hoe blijf je - als GM of eigenaar zelf - op de hoogte van nieuwe wet- en regelgeving, maar net zo belangrijk, hoe zorg je dat de OR een goede gesprekspartner wordt aan tafel?
Meer posts
Share by: