Blogopmaak

BLOG | ESG trends en voorspellingen 2024

De belangrijkste 10 ESG voorspellingen voor 2024.


Regeneratie, Rentmeesterschap en Vertrouwen - ELAN's top 3 in toekomstvoorspellingen voor 2024, jouw bron van inspiratie als je wilt bijdragen aan een betere wereld en klaar wilt zijn voor de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) die start op 1 januari. Deze trends zullen niet alleen bedrijven helpen zich voor te bereiden op strengere rapportage-eisen, maar ook de weg wijzen naar een toekomst vol duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

 

1.    Regeneratieve toekomst

Lag de afgelopen tijd de nadruk vooral op duurzaamheid in de zin van terugdringen of verminderen van schade aan het milieu, 2024 wordt het jaar van de regeneratie: opnieuw laten groeien, vernieuwen of herstellen wat beschadigd is of verloren is gegaan.

De toepassingen hiervan zullen te zien zijn in bijvoorbeeld de bouw en de kledingindustrie. We gaan dit ook tegenkomen in de hospitality industrie, want veel biologische materialen zoals hout, vlas en hennep hebben niet alleen een natuurlijke maar ook warme en duurzame uitstraling. Daarnaast heeft dit een directe impact op het klimaat en de biodiversiteit, een belangrijke focus binnen ESG.

 

2.    Rentmeesterschap

Goed rentmeesterschap is de kern van ESG; elke pijler gaat hier dieper op in en streeft een betere wereld na. Dit hangt direct samen met de definitie van rentmeesterschap: het zorg dragen voor, het laten bloeien van talenten, relaties, bedrijf, omgeving en wereld. We zijn tijdelijke passanten en moeten de aarde beter achterlaten dan we haar gebruiken; dit wordt een centraal principe in 2024. Bedrijven worden direct of indirect gedwongen ESG-doelen na te streven die bijdragen aan een duurzamere planeet en zich voor te bereiden op de aankomende CSRD-voorschriften

 

3.    Trust & Truth

Wederzijds vertrouwen en elkaar wat gunnen. Na jaren van wantrouwen wordt 2024 het jaar dat we klaar zijn met wantrouwen: we gaan weer uit van vertrouwen. Ook al beseffen we dat er veel niet goed gaat en de wereld op zijn kop staat, we willen positief denken en dus elkaar vertrouwen. Beleid wordt gemaakt op de 95% van de mensen die het goede wil, niet langer op de 5% die kwaad doet. Bedrijven worden aangemoedigd om heldere procedures en regels te implementeren om vertrouwen te herstellen, dit is een belangrijke factor bij het voldoen aan de CSRD-eisen.

 

4.    Veiligheid

Het toevoegen van (psycho-) sociale veiligheideisen aan alle bestaande fysieke veiligheidseisen benadrukt de noodzaak van een veilige en respectvolle werkomgeving. Helaas komt ongewenst gedrag overal en in alle lagen van de bevolking voor. In het bedrijfsleven klinkt een steeds luidere roep om procedures die ongewenst gedrag voorkomen en beteugelen. Als er dan toch iets gebeurt is het overhaast in de actie-modus schieten niet de oplossing is. Niet voor vermeende slachtoffers, niet voor de vermeende dader en ook niet voor de omstanders. ESG-beleid vraagt om duidelijke procedures m.b.t. (psycho-) sociale veiligheid, ter voorkoming, maar ook om te weten wat de processen zijn die in werking treden mocht het zich alsnog voordoen. Bovendien benadrukt het maatschappelijke debat de verwachtingen rond verantwoord ondernemen en zal het ook een belangrijke factor zijn bij het voldoen aan de CSRD-richtlijnen.

 

5.    Gamification

Gamification - het inzetten van games - is een speelse manier om kennis over te brengen, nieuwe dingen te leren, gedrag te veranderen en betrokkenheid te creëren. Het kan ingezet worden om medewerkers veerkrachtiger en weerbaarder maken om de (sociale) veiligheid te vergroten, om het serviceniveau te verbeteren of om de cybersecurity van een hotel te verstevigen. Zeker Gen-Z staat open voor deze manier van leren.

Gamification wordt een veel ingezette tool om gedragsverandering te starten en realiseren. Zowel de beoogde gedragsverandering als bewustwording zijn van belang om ESG-doelen te bereiken.

 

6.    Ethische hackers

Ethische hackers winnen aan populariteit door de cyber veiligheid in de hotels te testen. Ondanks het verlangen naar onderling vertrouwen, blijkt de online-wereld ons juist steeds meer uit te dagen. Binnendringen in systemen of het platleggen ervan, stelen van data, phishing of spoofing, supply-chaindreiging, de cybercrimineel is uiterst vindingrijk en dat zal niet afnemen. De schade die deze crimineel kan berokkenen is enorm: financiële schade reputatieschade en de onzekerheid die het bij medewerkers, klanten en leveranciers veroorzaakt. Ethische hackers worden steeds vaker ingezet om de leemtes in het online en ICT-beleid naar voren te krijgen. Om te kunnen voldoen aan de CSRD is handhaving van gegevensbeveiliging van essentieel belang. 


7.    ‘Zero-consumer’ revolutie

De zero-consumenten, voornamelijk millennials en Gen-Z, hebben unieke kenmerken en vereisen aangepaste benaderingen. Karakteristieken van de zero-consumenten: ze kennen geen grenzen en worden beïnvloed door sociale media, influencers en alle vormen van content. Ze gebruiken steeds wisselende kanalen voor aankopen en kopen waar en wanneer het hen het beste uitkomt. Ze proberen te besparen én geven tegelijkertijd meer geld uit, waar ze dat geld dan aan uitgeven is een zeer bewuste keuze. Loyaliteit is nihil, net als hun geduld. De zero-consumer is naast dit alles ook gezondheids- én duurzaamheidsbewust. Wil je de nul-consument volgend jaar interesseren moet je inspelen op hun behoeften en verwachtingen en zeker op de manier waarop je hen producten en services aanbiedt. Off- en online, én groen, sociaal en rechtvaardig dus.

 

8.    Digitale transformatie (ChatGPT is here to stay)

Connectivity, security en guest experience. Dat is in wezen de kern van de trends genoemd onder 5, 6, en 7, die te groeperen zijn onder de overall trend ‘digitale transformatie

Nieuwe betaalvormen, slim voorraadbeheer, alles mobiel kunnen bestelle, het zijn een paar voorbeelden van deze transformatie. In 2023 was Artificial Intelligence (met ChatGPT) de grote revolutie. In 2024 zullen chatbots en AI-integraties ons veel werk uit handen nemen. Augmented Reality zal de ‘echte’ wereld met computer-gegenereerde content gaan vermengen. Kortom, onze beleving wordt diverser en de scheidslijn tussen fysiek en digitaal neemt steeds verder af. Transparantie en ethische handelspraktijken zijn de grootste uitdagingen voor deze digitale transformatie en een strategie daarop een must vanuit ESG.

 

9.    Gezond, gezonder, gezondst

Het belang van gezondheid dringt in steeds meer lagen van de bevolking door. Soms nog defensief en met als doel het stijgende percentage overgewicht-hebbende inwoners terug te dringen (en grip te krijgen op de groeiende zorgkosten), maar steeds vaker is preventie het doel. Dit - gecombineerd met de discussie over duurzame(re) landbouw en veeteelt - leidt tot een nog grotere vraag naar streekproducten, inclusief vegetarische en vegan opties en transparantie op menukaarten. Die transparantie wordt gevraagd over de hele productieketen, van kop tot staart. Naast impact op de gezondheid van gasten zijn hotels ook verantwoordelijk voor de impact van het productieproces op gezondheid van (eind)gebruikers en milieu. Die verantwoording komt naar voren in de ESG-rapportages.

 

10. Triple Play

Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, de voorlopers en protagonisten van ESG-doelstellingen zijn uiteindelijk de economische winnaars. Eigenaren en directies met oog voor People, Planet en sustainable Profit van hun hotel op de lange termijn doen het ook financieel beter. Deze ‘triple play’ benadering (McKinsey) van een sterke groei, een stevige winst en een verbeterde duurzaamheid vereist focus op creativity, analystics en purpose waarbij ESG-beleid een integraal deel wordt van elke groeistrategie.

 

Volgens ELAN staan in 2024 deze tien ESG-trends centraal en vormen zij de ruggengraat van duurzaam en verantwoordelijk zakelijk handelen. Deze trends zijn niet op zich zelf staand, maar versterken elkaar en spelen een cruciale rol in de aanstaande CSRD-richtlijnen. Ze markeren het begin van een veelbelovende toekomst voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de Nederlandse hospitality industrie.


Dit artikel verscheen eerder al online op Hospitality Management, het meest invloedrijke platform voor gepassioneerde hotelondernemers.



Abonneer je op deze blogs via onze linkedin pagina en blijf op de hoogte!

door Angelique Lombarts 14 okt, 2024
Deel V | Wanneer er inzicht is in wat er gedaan is op duurzaamheidgebied door de verkoper dan wel wanneer er plannen zijn om te verduurzamen door de koper, zal dit van invloed zijn op de financiering. Voordelen van en ESG (Due Diligence) Scan laten maken.
door Angelique Lombarts 23 sep, 2024
Eerst even een algemene definitie. Dubbele materialiteit betekent dat een bedrijf zowel positieve of negatieve invloed op haar omgeving of samenleving kan hebben, maar andersom dat de omgeving of samenleving ook impact op het bedrijf kan hebben, positief of negatief
the road to ESG ESG tussenbalans zomer 2024
door Elvira Wilthagen 29 jul, 2024
Vorig jaar rond deze tijd moesten we aan de hospitality sector nog uitleggen waar de letters ESG en vooral CSRD en ESRS voor staan. Dat is eigenlijk al bijna niet meer nodig. Dat is het goede nieuws voor de hotellerie! Is er dan ook slecht nieuws? Ja en nee, dat ligt aan de invalshoek die je kiest.
ESG hotel reports CSRD procedures ESRS borging
door Elvira Wilthagen 23 jul, 2024
Downtime rapporten in je inbox of ouderwets printen in een hotel. Afgelopen vrijdag veroorzaakte de wereldwijde IT-storing bij CrowdStrike grote problemen voor de reis- en hotelindustrie. Deze storing werd veroorzaakt door een verkeerde software-update, met als gevolg de ondertussen bekende (lees gevreesde) blauwe schermen. Dit had weer enorme gevolgen elders, waarbij de ziekenhuizen natuurlijk zeker benoemd moeten worden. Maar ook vele geannuleerde vertraagde vluchten tot problemen in hotels, restaurants en andere hospitality bedrijven. ESG helpt bij de oplossing.
door Elvira Wilthagen 09 mei, 2024
Drie maanden na de implementatie toont de click-through data van Google Hotel Ads een daling van 30% in online zichtbaarheid en verkeer van hotels. Recent blijkt dat het belangrijkste resultaat van de implementatie van Europa's Digital Markets Act (DMA) voor hotels is dat ze zichtbaarheid hebben verloren in de markten die door de DMA zijn getroffen. De hospitality bedrijven verliezen daardoor directe verkoopcapaciteit, de winstgevendheid vermindert en de afhankelijkheid van OTAs wordt groter.
Hotel duurzaamheids certificaten en labels hospitality industry
door Angelique Lombarts 24 mrt, 2024
Strengere regels voor duurzaamheids claims zijn ook belangrijk voor de hotellerie. Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling voor de hospitality sector. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken ijn welk hotel zij willen boeken.
A ladybug is sitting on a green plant in a field as metaphor for ESG directives CSRD ELAN
12 feb, 2024
Een heads-up voor de hotellerie en hospitality sector over wat er gaande is in de ESG-duurzaamheidswereld. In november 2023 heeft de EFRAG nieuwe standaarden gelanceerd die de rapportage-standaarden voor het MKB vereenvoudigen. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat het duurzaamheidsspel voor kleine en middelgrote hotels aan het veranderen is. Laten we kijken wat dit voor de hotellerie en het MKB betekent.
Duurzaam BNR luisteren podcast
door De duurzame luisteraar 19 jan, 2024
De Corporate Sustainability Reporting Directing is van start gegaan voor grote bedrijven, dus ook voor hotelketens. Dat heeft serieus grote impact op het MKB en daarmee op de hele hospitality branche. BNR radio geeft heel helder uitleg wat dat betekent vanuit verschillende, kritische, perspectieven. Vanaf 5 minuut 11 leggen Harm Edens en Esther van Doesburg het je uit.
kraanwater ESG krnwtr waterbesparen
door Elvira Wilthagen 16 jan, 2024
Water... Flessenwater dat van ver weg komt smaakt beter. Een harde douchestraal is het toppunt van comfort. Elke dag nieuwe lakens en handdoeken, luxer wordt het niet. Of is er iets anders aan de hand in de hotellerie?
door Angelique Lombarts 01 jan, 2024
hoe blijf je - als GM of eigenaar zelf - op de hoogte van nieuwe wet- en regelgeving, maar net zo belangrijk, hoe zorg je dat de OR een goede gesprekspartner wordt aan tafel?
Meer posts
Share by: