Blogopmaak

Sales en Marketing | ESG aspecten in het RFP en sales proces

NIEUW | Workshop ESG en CSRD wetgeving voor de salesafdeling van een hotel


Corporate klanten en RFP’s

Vanaf 2024 moeten grote beursgenoteerde corporate klanten gaan rapporteren over hun ESG-beleid. Inmiddels is iedereen hier wel van op de hoogte. Deze corporates zijn daartoe verplicht door de nieuwe EU wetgeving CSRD. De richtlijnen voor de verschillende elementen uit deze wetgeving zijn complex (lees vooral onze eerdere blogs voor meer informatie). Een hotel hoeft echt niet alle ins & outs te kennen, het is wel belangrijk om te weten wat de implicaties zijn voor de contracting en de verkoopgesprekken van de salesafdeling. We willen dat zij ook op dit vlak professionele gesprekspartners zijn.


Waar ga je als hotel tegenaan lopen?

We concentreren ons  hier op de commercie. Het sales team of (banquetreservations krijgt in sales calls en offertes vragen over ESG. Hoe kunnen zij hierop reageren? Hoe kunnen ze de klant beantwoorden, recht doen aan het eigen hotel en transparant zijn, ofwel voorkomen dat ze bezig zijn met greenwashing? Wat moet het team weten, hoe bereid je ze voor, welke details zijn van belang, en welke niet?


Welke vragen kan sales verwachten?

Om een idee te krijgen waar het over gaat, wat meer detail. Over elke pijler, Environmental, Social of Governance kunnen 'corporates' de nodige vragen stellen.


Bijvoorbeeld vragen over de milieumaatregelen en duurzaamheidsinitiatieven van het hotel:

  1. Wat zijn de specifieke milieuvriendelijke initiatieven die het hotel heeft geïmplementeerd, zoals energiebesparing, waterbeheer en afvalvermindering?
  2. Beschikt het hotel over erkende certificeringen zoals ISO 14001, BREEAM of andere lokale milieucertificeringen?
  3. Hoe meet het hotel CO2 uitstoot en welke stappen worden ondernomen om deze te verminderen?


Op sociaal gebied staan vragen centraal die over de omgang met mensen gaan, zoals eigen medewerkers, medewerkers van leveranciers en zeker ook de lokale gemeenschap:

  1. Wat doet het hotel qua diversiteit en inclusie?
  2. Hoe gaat het hotel om met mensenrechtenkwesties, zowel binnen de organisatie als in de toeleveringsketen?
  3. Op welke manieren is het hotel betrokken bij en draagt het bij aan de buurt?


En tot slot, vragen over goed bestuur, beter bekend als governance wanneer het gaat over ESG:

  1. Hoe is de bestuursstructuur van het hotel georganiseerd?
  2. Hoe rapporteert het hotel over ESG-inspanningen en welke informatie is beschikbaar voor externe belanghebbenden?
  3. Hoe selecteert het hotel duurzame leveranciers en wat doet het om ervoor te zorgen dat de toeleveringsketen ethisch en duurzaam is?


Dilemma: wel of niet antwoorden?

Het hotel kan of hoeft niet op elke vraag een antwoord te hebben, dat is belangrijk om te onthouden. Dat hangt helemaal af van of en zo ja, hoever het hotel is met ESG of duurzaamheidbeleid. Ook als het hotel hier nog niet mee bezig if of gaat, is het goed te weten welke antwoorden het sales team kan geven zodat ze én hun klanten kunnen helpen met hun ketelverplichting én transparant en eerlijk antwoorden. ELAN biedt uit eigen ervaring handvatten hoe dit te doen.


Onze korte en bondige workshop "ESG voor Sales Professionals" gaat o.m. in op:

·     Wat is ESG en wat betekent CSRD voor jouw corporate klanten?

·     Wat gaan corporate klanten in hun RFP's aan hotels vragen?

·     Waar moeten we als hotel aan voldoen en waarom?

·     Hoe kunnen we oprecht en transparant antwoorden en tegelijkertijd onze klant tevreden houden?

·     Vragen en suggesties

 

Tijdsduur   1 Dagdeel

Prijs          € 1500,- exclusief BTW en eventuele reis- en overnachtingskosten

 

AANBIEDING Boek de workshop vóór 31 december 2023 en ontvang 10% korting!

door Angelique Lombarts 14 okt, 2024
Deel V | Wanneer er inzicht is in wat er gedaan is op duurzaamheidgebied door de verkoper dan wel wanneer er plannen zijn om te verduurzamen door de koper, zal dit van invloed zijn op de financiering. Voordelen van en ESG (Due Diligence) Scan laten maken.
door Angelique Lombarts 23 sep, 2024
Eerst even een algemene definitie. Dubbele materialiteit betekent dat een bedrijf zowel positieve of negatieve invloed op haar omgeving of samenleving kan hebben, maar andersom dat de omgeving of samenleving ook impact op het bedrijf kan hebben, positief of negatief
the road to ESG ESG tussenbalans zomer 2024
door Elvira Wilthagen 29 jul, 2024
Vorig jaar rond deze tijd moesten we aan de hospitality sector nog uitleggen waar de letters ESG en vooral CSRD en ESRS voor staan. Dat is eigenlijk al bijna niet meer nodig. Dat is het goede nieuws voor de hotellerie! Is er dan ook slecht nieuws? Ja en nee, dat ligt aan de invalshoek die je kiest.
ESG hotel reports CSRD procedures ESRS borging
door Elvira Wilthagen 23 jul, 2024
Downtime rapporten in je inbox of ouderwets printen in een hotel. Afgelopen vrijdag veroorzaakte de wereldwijde IT-storing bij CrowdStrike grote problemen voor de reis- en hotelindustrie. Deze storing werd veroorzaakt door een verkeerde software-update, met als gevolg de ondertussen bekende (lees gevreesde) blauwe schermen. Dit had weer enorme gevolgen elders, waarbij de ziekenhuizen natuurlijk zeker benoemd moeten worden. Maar ook vele geannuleerde vertraagde vluchten tot problemen in hotels, restaurants en andere hospitality bedrijven. ESG helpt bij de oplossing.
door Elvira Wilthagen 09 mei, 2024
Drie maanden na de implementatie toont de click-through data van Google Hotel Ads een daling van 30% in online zichtbaarheid en verkeer van hotels. Recent blijkt dat het belangrijkste resultaat van de implementatie van Europa's Digital Markets Act (DMA) voor hotels is dat ze zichtbaarheid hebben verloren in de markten die door de DMA zijn getroffen. De hospitality bedrijven verliezen daardoor directe verkoopcapaciteit, de winstgevendheid vermindert en de afhankelijkheid van OTAs wordt groter.
Hotel duurzaamheids certificaten en labels hospitality industry
door Angelique Lombarts 24 mrt, 2024
Strengere regels voor duurzaamheids claims zijn ook belangrijk voor de hotellerie. Wat behelsen de nieuwe regels tegen greenwashing? Eerlijke, transparante en betrouwbare productinformatie, daar gaat het om. En dat is een goede ontwikkeling voor de hospitality sector. Onze gasten moeten kunnen vertrouwen op wat zij lezen, zodat zij in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken ijn welk hotel zij willen boeken.
A ladybug is sitting on a green plant in a field as metaphor for ESG directives CSRD ELAN
12 feb, 2024
Een heads-up voor de hotellerie en hospitality sector over wat er gaande is in de ESG-duurzaamheidswereld. In november 2023 heeft de EFRAG nieuwe standaarden gelanceerd die de rapportage-standaarden voor het MKB vereenvoudigen. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat het duurzaamheidsspel voor kleine en middelgrote hotels aan het veranderen is. Laten we kijken wat dit voor de hotellerie en het MKB betekent.
Duurzaam BNR luisteren podcast
door De duurzame luisteraar 19 jan, 2024
De Corporate Sustainability Reporting Directing is van start gegaan voor grote bedrijven, dus ook voor hotelketens. Dat heeft serieus grote impact op het MKB en daarmee op de hele hospitality branche. BNR radio geeft heel helder uitleg wat dat betekent vanuit verschillende, kritische, perspectieven. Vanaf 5 minuut 11 leggen Harm Edens en Esther van Doesburg het je uit.
kraanwater ESG krnwtr waterbesparen
door Elvira Wilthagen 16 jan, 2024
Water... Flessenwater dat van ver weg komt smaakt beter. Een harde douchestraal is het toppunt van comfort. Elke dag nieuwe lakens en handdoeken, luxer wordt het niet. Of is er iets anders aan de hand in de hotellerie?
door Angelique Lombarts 01 jan, 2024
hoe blijf je - als GM of eigenaar zelf - op de hoogte van nieuwe wet- en regelgeving, maar net zo belangrijk, hoe zorg je dat de OR een goede gesprekspartner wordt aan tafel?
Meer posts
Share by: